Depresia, stres a úzkosť ako príčina poruchy spánku

Mnoho ľudí trpí chronickými dlhodobými poruchami spánku a tisíce ďalších trápia občasné problémy so spánkom. Depresia, stres a úzkosť môžu byť príčinou alebo dôvodom pre zhoršenie týchto problémov. Mnoho z nás hodí alebo otočí alebo sleduje hodiny, keď nemôže spať jednu alebo dve noci. Pre niektorých je však nepokojná noc rutinou. A úzkostná porucha tento problém ešte zhoršuje.

Depresia liečka


Pre poruchy spánku sú charakteristické abnormálne spánkové vzorce, ktoré narúšajú fyzické, duševné a emočné fungovanie. Stres alebo úzkosť môžu spôsobiť nepríjemnú noc bez spánku, rovnako ako celý rad ďalších problémov.

Nespavosť je klinický výraz pre ľudí, ktorí majú problémy so zaspávaním, príliš skoro ráno sa budia alebo sa zobúdzajú unavení.

Tabletky na spanie

Medzi ďalšie bežné poruchy spánku patrí spánkové apnoe (hlasné chrápanie spôsobené upchatými dýchacími cestami), námesačnosť a narkolepsia (spontánne zaspávanie).

Syndróm nepokojných nôh a bruxizmus (škrípanie zubov počas spánku) sú stavy, ktoré tiež môžu prispievať k poruchám spánku.

eTip: Pre zlepšenie duševného zdravia vám odporúčame StressFix kapsule s prírodným zložením.

lieky na ukľudnenie a spánok

⦁ Veľmi obľúbený doplnok s obsahom vňate slncovky, kvetu levandule, listy medovky, vňate mučenky, koreňa valeriány, magnézia, vitamínov skupiny B, minerálov Zinok a Železo.
⦁ Pomáha znížiť stres a jeho prejavy, potláča migrénu
⦁ Upokojuje pred spánkom a zmierňuje jeho poruchy
⦁ Môže znižovať depresiu a tlmí psychické prejavy
⦁ Pomáha ľahšie zvládať stresové podnety

Úzkostná porucha alebo porucha spánku

Je preukázané, že úzkosť spôsobuje problémy so spánkom a nové výskumy zároveň naznačujú, že nedostatok spánku môže spôsobiť úzkostnú poruchu. Určitá forma prerušenia spánku je prítomná takmer vo všetkých psychiatrických poruchách. Štúdie tiež ukazujú, že ľudia s chronickou nespavosťou sú vystavení vysokému riziku vzniku úzkostnej poruchy.

Zdravotné riziká

Riziká nedostatočného spánku presahujú rámec únavy. Nespavosť môže viesť k zlému výkonu v práci alebo v škole, zvýšenému riziku úrazu a zdravotným problémom.
Okrem úzkosti a porúch nálady je u osôb s poruchami spánku spojené riziko srdcových chorôb, srdcového zlyhania, nepravidelného srdcového rytmu, infarktu, vysokého krvného tlaku, mŕtvice, cukrovky a obezity.

stres a spánok

Ako liečiť nespavosť

Ak máte podozrenie, že máte poruchu spánku, navštívte lekára primárnej starostlivosti, odborníka na duševné zdravie alebo kliniku porúch spánku. Možnosti liečby zahŕňajú spánkovú medicínu a kognitívno-behaviorálnu terapiu, ktorá učí, ako identifikovať a upraviť správanie, ktoré pretrváva problémy so spánkom.
Možnosti liečby úzkostnej poruchy zahŕňajú aj kognitívno-behaviorálnu terapiu, relaxačné techniky a lieky. Váš lekár alebo terapeut môže odporučiť jednu alebo kombináciu týchto spôsobov liečby.

Znížte úzkosť, depresiu a spite zdravo

Prinášame vám zopár účinných príkladov na zníženie stresu, depresie a úzkosti:
Meditujte. Zamerajte sa na svoj dych – pomaly a zhlboka dýchajte a vydychujte – a predstavte si pokojné prostredie, ako je opustená pláž alebo krásna lúka.
Cvičte. Pravidelné cvičenie je dobré pre vaše fyzické a duševné zdravie. Pomôže vám odpútať sa od frustrácie a uvoľňuje endorfíny, ktoré zlepšia celkovú náladu. Obzvlášť účinná pri znižovaní úzkosti a stresu môže byť joga.
Stanovte si svoje priority. Venujte svoj čas a energiu úlohám, ktoré sú skutočne dôležité a rozdeľte ťažšie činnosti na menšie a ľahšie zvládnuteľné časti. Ak je to možné, delegujte ich.
Počúvajte hudbu. Jemná, upokojujúca hudba môže znížiť váš krvný tlak a uvoľniť myseľ a telo. Ako sa hovorí, hudba lieči.
Doprajte si primerané množstvo spánku. Spánok nabíja váš mozog a zlepšuje vaše sústredenie, koncentráciu a náladu.
Pomáhajte a zbavte sa tým stresu. Podajte ruku príbuznému alebo susedovi vo vašom okolí. Ak pomôžete iným, vaša myseľ sa zbaví vašich vlastných úzkostí a obáv.
Porozprávajte sa s niekým. Dajte priateľom a rodine vedieť, ako môžu pomôcť a zvážte návštevu lekára alebo terapeuta.

lieky na úzkosť

Ako von z depresie a spať zdravšie

Dajte si dobrý spánok medzi svoje priority. Doprajte si sedem až deväť hodín na celú noc nepretržitého spánku a pokúste sa budiť každý deň v rovnakom čase, vrátane víkendov.
Doprajte si pravidelnú relaxačnú rutinu pred spaním. Pred spánkom sa vyhýbajte stimulantom ako káva, čokoláda a nikotín a pred spánkom nikdy nepozerajte televíziu, nehrajte sa na telefóne, nepoužívajte počítač ani neplaťte svoje účty. Prečítajte si radšej knihu, počúvajte tichú hudbu alebo meditujte.
Zaistite, aby bola vaša spálňa chladná, tmavá a tichá. Zvážte použitie ventilátora, ktorý prehluší nadmerný hluk a uistite sa, že váš matrac a vankúše sú pohodlné. Prečítajte si návod ako si vybrať správny matrac.
Použite svoju spálňu ako spálňu – nie na sledovanie televízie alebo na prácu – a ľahnite si do postele, len keď ste unavení. Ak do 15 minút nezaspíte, choďte do inej miestnosti a relaxujte.
Pravidelné cvičenie vám pomôže lepšie spať. Dbajte aj na výber správneho času tréningu. Nemal by byť tesne pred spaním, pretože je vaše telo nabité endorfínmi.

cvičenie proti stresu

Vyvarujte sa pohľadu na hodiny. To vás môže uprostred noci znepokojiť. Otočte hodiny od seba.
Ak máte stále problémy so zaspávaním, poraďte sa so svojím lekárom. Možno budete potrebovať lekársky predpis alebo bylinný liek na spánok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *