Máte problémy s vlasmi, nechtami alebo pokožkou? Príznaky a riešenia

Každý by chcel vyzerať pekne, mať peknú pokožku, zdravé a silné vlasy, či nechty. Je to prvé, čo si okolie všimne, keď sa na nás pozrie. 

Ak nie je všetko úplne v poriadku, naše telo nám dáva najavo, že sa musíme o seba lepšie starať. Príčin, prečo nemáme hebkú pokožku, či silné vlasy, môže byť viacero:

  • Nedostatok živín (bielkoviny, železo, mastné kyseliny)
  • Spomalená pečeň
  • Stresový životný štýl
  • Hormonálna nerovnováha (estrogén, štítna žľaza)
  • Slabá činnosť čriev alebo zápal
  • Nezdravý spôsob života, alkohol, či fajčenie.

Tu je niekoľko znakov, keď nám telo dáva najavo, že je potrebné s tým niečo urobiť a zároveň nami odporúčané riešenie na každý problém.

Problémy s pokožkou

Pokožka predstavuje približne 15% našej telesnej hmotnosti, ide teda o najväčší orgán v našom tele. Obnovuje sa každých 28 dní a neustále vylučuje odumreté bunky.

Pamätajte, že všetky kožné problémy je najlepšie prediskutovať so svojim lekárom, no prečo tomu nepomôcť aj vlastnou iniciatívou a zmenou.

🙏 Suchá pokožka, ktorá svrbí

Môže to naznačovať ekzém alebo alergiu. Najpravdepodobnejšie vysvetlenie je to, že naša pokožka nedostáva to, čo naozaj potrebuje.

Asi konzumujete nedostatok esenciálnych mastných kyselín, ktoré sú nevyhnutné na výživu pokožky, ale aj vlasov a nechtov.

Suché škvrny okolo nosných dierok môžu naznačovať nedostatok riboflavínu (vitamín B2).

woman-2609115.jpg

👍 Riešeniejedzte viac rýb, orechov, avokáda a listovej zeleniny, aby ste mali dostatok mastných kyselín.

Skúste Omega 3 (v prísadách ako rybí olej) a Omega 6 mastné kyseliny. Zvýšte príjem čistej vody, poprípade môžete takisto piť bylinkové čaje, ako je harmanček alebo mäta prieporná.

Na zvýšenie hladiny riboflavínu sa odporúča konzumovať viac syrov, mäsa a vajec.

🙏 Mastná pokožka alebo akné

Ak dlhodobo trpíte zvýšeným výskytom vyrážok, najlepšie je poradiť sa so svojim dermatológom. Okrem obdobia v puberte, je najčastejšou príčinou nezdravá strava, ako vyprážané jedlá, potraviny s vysokým obsahom cukru, či rafinovaných sacharidov.

Vaše telo neprijíma dostatok aminokyselín a antioxidantov.

acne-1606765_1920.jpg

👍 Riešenieobmedzte slané pochutiny, vyprážané jedlá a prijímané množstvo cukru. Do jedálnička pridajte potraviny bohaté na vlákninu, ako ovsené vločky a celozrnné pečivo.

Takisto nezabudnite na zvýšený príjem vody, aby sa telo dokázalo kvalitne prečistiť a zbaviť toxínov.

Odporúčame konzumovať potraviny bohaté na zinok, napríklad červené mäso a orechy, pretože obsahujú tento minerál, ktorý je nevyhnutný pre obnovu pleti.

Môže vám pomôcť aj doplnok stravy zinku, nanajvýš však 30 mg denne.

eTipy na zdravú pokožku

Chráňte svoju pokožku pred slnkom – používajte krémy na opaľovanie s minimálnym ochranným faktorom 30 a noste slnečné okuliare.

Nefajčite – fajčenie prispieva k tomu, že pokožka vyzerá staršie, znižuje prietok krvi a to spôsobuje, že pokožka je bledšia. Poškodzuje takisto kolagén a elastín. Ide o vlákna, ktoré dodávajú vašej pokožke pevnosť a pružnosť.

➡ Doprajte svojej pokožke patričnú starostlivosť. Hydratujte suchú pokožku kvalitnými a overenými prípravkami.

Problémy s nechtami

feather-1079258_1920.jpg

🙏 Biele / mliečne škvrny na nechtoch

Je zvyčajne výsledkom zanedbateľného poškodenia, bakteriálnej či hubovej infekcie alebo nedostatkom zinku. Môžete mať tiež nedostatok selénu.

👍 Riešenie získajte viac selénu tým, že budete jesť morské plody, červené mäso, celozrnné cestoviny a para orechy.

🙏 Prasknuté / krehké nechty

Neustále si lámete nechty a pýtate sa, ako môže človek vedľa vás udržať tie svoje také zdravé a pevné. Treba si uvedomiť, že nechty krehnú vekom, avšak existuje viac faktorov, ktoré môžu ovplyvniť ich kvalitu.

Od niečoho obyčajného, ako je ich vystavenie nadmernému množstvu vody, napríklad pri umývaní riadu, pokračujúce cez lámanie nechtov v dôsledku opotrebovaného laku na nechtoch, až po vážnejšie zdravotné dôvody, ako napríklad podvýživa.

S najväčšou pravdepodobnosťou je to preto, že nemáte dostatok vitamínu B12 a esenciálnych mastných kyselín, ktoré sú životne dôležité pre zdravé nechty.

👍 Riešenietým, že budete konzumovať viac rýb (napríklad sardinky), mäsa a vajec, zvýšite príjem vitamínu B12. Ak ste vegetarian alebo vegán, zvážte multivitamínový doplnok na dennej báze. Do dennej stravy môžete zahrnúť aj hrsť vlašských orechov alebo mandlí.

Odporúča sa aj zvýšiť príjem kyseliny listovejvitamínu C zvýšeným príjmom citrusového ovocia, či doplnkami výživy.

eTipy na zdravé nechty

➡ Udržujte svoje nechty čisté a krátke

➡ Pri práci v domácnosti a záhrade noste ochranné rukavice

➡ Noste 100%-né bavlnené ponožky

Vetrajte svoje pracovné topánky a športovú obuv

Problémy s vlasmi

Na kvalitu našich vlasov má vplyv veľa faktorov, cez počasie, hormonálne zmeny, nedostatok vitamínov, hektický životný štýl, psychické problémy, až po zdravotné komplikácie a infekčné ochorenie alebo ochorenie štítnej žľazy.

beautiful-3116587_1920.jpg

🙏 Lupiny

Ide o chronický stav pokožky spôsobený nahromadením kvasiniek okolo spodnej časti vlasových folikulov. Kým lupiny nie je možné liečiť, je možné ich kontrolovať. Ak je vaša pokožka svrbivá, poraďte sa s dermatológom, aby ste vylúčili psoriázu, ekzém či dermatitídu.

👍 Riešeniepoužitie špeciálneho šampónu s obsahom pyritiónu zinočnatého alebo sulfidu seleničitého môže pomôcť spomaliť rýchlosť odtekania kožných buniek. Pri pravidelnom používaní môže vylúčiť väčšinu nechcených bielych „vločiek“.

🙏 Rozštiepené končeky vlasov

Môžu naznačovať nedostatok bielkovín, zatiaľ čo suché a krehké vlasy môžu byť spôsobené nedostatkom železa alebo zinku.

Rozstrapkané končeky môže spôsobovať aj príliš veľa slnka, horúci vzduch pri fénovaní, postupné vysušovanie vlasov používaním žehličky či kulmy.

👍 Riešenie zvýšte denný príjem esenciálnych mastných kyselín, zaraďte do jedálnička rybí olej alebo doplnok pupalkového oleja. Najlepším doplnkom výživy v tomto prípade je multivitamín, vitamíny skupiny B, železa a zinku.

🙏 Vypadávanie vlasov

Jednou z príčin môže byť používanie chemických výrobkov na vlasy, avšak môže isť aj o zdravotné komplikácie ako je chudokrvnosť.

Ženy pociťujú vypadávanie vlasov v období menopauzy, tehotenstva, či po pôrode. Ďalej to môže spôsobovať dedičnosť, nedostatok železa, diabetes a zlý krvný obeh. U mužov sa to prejavuje pri vyššej hladine testosterónu v krvi, vtedy sa zvyčajne ničia vlasové folikuly a vlasy začnú vypadávať.

Najpravdepodobnejšie vysvetlenie vypadávania vlasov je nedostatok biotínu (vitamín B7), ale môže to byť aj z dôvodu vysokej stresovej zaťaženosti.

👍 Riešenie mali by ste jesť viac mastných rýb, chudého červeného mäsa, zelenej listovej zeleniny a strukovín ako je šošovica. Doplniť by ste to mali doplnkami ako vitamín B, vitamín C a železo. Určite pomôže šetrné umývanie vlasov kvalitným šampónom (bez agresívneho chemického zloženia) a prirodzené schnutie bez použitia fénu.

eTipy na zdravé vlasy

➡ Vypadávanie vlasov môže spôsobovať aj neustále upravovanie vlasov do gumičky či časté nosenie čiapok a klobúkov, preto vám odporúčame nosiť častejšie rozpustené vlasybez pokrývky hlavy.

To umožní aj to, aby pokožka na hlave mala dostatočný prísun kyslíka a svetla. Odporúčame aj pravidelné vlasové zábalyvlasovú výživu bohatú na vitamíny a minerály.

➡ Príčinou vzniku lupín môže byť aj používanie nevhodnej kozmetiky, preto po umývaní dbajte na dôkladné oplachovanie vlasov. Všetky zvyšky šampónu alebo balzamu môžu totiž podráždiť pokožku, ktorá sa takto začne brániť.

Správne používanie kondicionéra! Pokiaľ nie sú vaše vlasy dlhé, aplikujte iba malé množstvo (čítajte pozorne návody na používanie). Pokiaľ máte dlhé vlasy, aplikujte kondicionér najprv na strednú časť a končeky vlasov a až potom sa prepracujte až na pokožku hlavy. Pred umytím nechajte pôsobiť celú minútu.

Ak mávate suchú pokožku, pre vás je toto odporúčanie obzvlášť dôležité, aby ste zabránili jej vysušeniu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *