Zelený čaj a jeho najväčšie zdravotné benefity. Mýty a fakty.

Nepopierame, že káva je najobľúbenejším nápojom, ktorý si ráno vychutnávame, avšak čoraz viac ľudí prechádza na pitie zeleného čaju, keďže aj ten obsahuje kofeín. Ba čo viac, existuje niekoľko zdravotných výhod, ktoré dávajú zelenému čaju výhodu oproti iným teplým nápojom (vrátane iných druhov čaju).

Aby sme pochopili prečo, musíme sa najprv pozrieť na pôvod čaju ako takého a jeho špecifiká. Všetky odrody čaju sa najprv varia zo sušených listov kríkov Camellia Sinesis a podľa stupňa oxidácie ich delíme do štyroch rôznych kategórií.

Biely čaj – vyrába sa z neoxidovaných púčikov

Oolong – pochádza zo zvlášť oxidovaných listov

Čierny čaj – sa vyrába, keď sa úplne oxidované listy ponoria do horúcej vody.

Zelený čaj – sa naopak vyrába z neoxidovaných čajových listov – všetky tieto odrody obsahujú antioxidanty, najmä flavonoidy, skupinu rastlinných zložiek, o ktorých sa preukázalo, že znižujú koronárny zápal.

green-tea-5301025.jpg

Okolo zeleného čaju sa popísalo už kadečo, preto sme sa pre Vás rozhodli odhaliť pravdu, čo z toho sú mýty a čo fakty.

Zelený čaj Vám pomôže schudnúť – FAKT

Ak pravidelne pijete sladené bublinkové nápoje, džúsy, sladenú kávu alebo energetické nápoje a prejdete na pitie nesladené zeleného čaju, z dlhodobého hľadiska môžete vidieť želaný výsledok akým je strata váhy.

Podľa viacerých výskumov môže zelený čaj krátkodobo zrýchliť metabolizmus a tým pádom zvýšiť spaľovanie tukov. Kofeín v ňom môže tiež zlepšiť fyzickú výkonnosť mobilizáciou mastných kyselín z tukových zásob a ich použitie ako zdroj energie.

Zlúčeniny v zelenom čaji môžu znižovať riziko rakoviny – FAKT

Antioxidačné látky nachádzajúce sa v zelenom čaji boli vychvaľované vlastnosťami v boji proti s rakovinou. Vedecké štúdie zistili, že polyfenoly nachádzajúce sa v zelenom čaji môžu potláčať určité nádorové bunky v tele.

Je tu však háčik. Rastlinná strava a jej konzumácia ako taká je spájaná so znižovaním rizika rakoviny, plus v boji proti chronickým ochoreniam, ako sú srdcové choroby a cukrovka.

Takže ak nie ste milovníkom zeleného čaju, nebojte sa, aj pravidelná konzumácia zeleniny a ovocia, aj keď si budete chcieť denne vychutnať radšej šálku kávy, môže pomôcť pri znižovaní rizika chronických chorôb, ak sa konzumuje pravidelne.

Zelený čaj podporuje metabolizmus – MÝTUS

Zatiaľ čo niekoľko výskumov v malom meradle spája zvýšenú rýchlosť metabolizmu s pitím zeleného čaju (asi štyri šálky denne), jediným skutočným variabilným faktorom v bazálnej rýchlosti metabolizmu (BMR) je zvýšenie svalovej hmoty.

Preto kľúčom k udržaniu vášho metabolizmu v dlhodobom horizonte je silový tréning. Je kľúčový pre zdravé kosti, svaly a imunitný systém, čo v konečnom dôsledku pomáha podporovať metabolizmus v priebehu času. Čiže jediná pravdivá cesta, keď pitie zeleného čaju pomôže zvýšiť váš metabolizmus je, keď vám ráno pomôže zobudiť sa a prebrať, aby ste sa dostali do telocvične.

Zelený čaj môže znížiť riziko srdcových chorôb – FAKT

Pravdepodobnosť vzniku kardiovaskulárnych chorôb je oveľa nižšia u ľudí, ktorí často pijú nesladený zelený čaj. Mnohé z týchto štúdií sú špecifické pre daný región či genetiku. Napríklad tie, uskutočňované v Japonsku a na Tajwane, kde sa zelený čaj konzumuje pravidelne a dôsledne, môžu mať genetickú predispozíciu na pozitívne účinky zeleného čaju.

eTip: Čaj je veľmi vhodnou voľbou, ak chceme niekoho obdarovať. Mohla by vás zaujať darčeková sada zeleného čaju v rôznych príchutiach.

Bez ohľadu na to, populačné štúdie realizované v iných krajinách spájajú pitie nesladených verzií akéhokoľvek typu čaju, ako alternatívy k sladkým nápojom so zlepšeným zdravím srdca a zníženým rizikom vzniku ďalších druhov chronických chorôb – najmä tých, ktoré súvisia s obezitou.

Pomáha proti starnutiu – MÝTUS

Antioxidanty, ktoré obsahuje zelený čaj zachytávajú voľné radikály v bunkách, chránia a zabraňujú poškodeniu tkanív (ako je pokožka). Avšak rovnako ako žiadne jedlá alebo nápoje nedokážu vyliečiť rakovinu, aj zelený čaj sa nespráva ako „botox vo fľaši“.

eTip: Na druhej strane, výťažok zo zeleného čaju sa používa aj na výrobu rôznych krémov. Ak máte problémy s akné alebo suchou pokožkou, odporúčame vám pleťový krém Lavera Matujúci vyrovnávací krém Zelený čaj.

Môže pomôcť znížiť hladinu cukru v krvi – FAKT

Áno, zelený nesladený čaj je nápoj, ktorý vie pomôcť pri znížení hladiny cukru v krvi. Dajte si však pozor na zázračné nápoje, omáčky či „elixíry“, ktoré môžu obsahovať väčšie množstvo pridaného cukru.

eTip: Zvýšiť účinky zeleného čaju môžete aj doplnkom výživy – 10 000 mg.

Zelený čaj sa líši od matcha – FAKT

Matcha je „rodina“ zeleného čaju, ktorá prechádza mierne odlišným poľnohospodárskym procesom a je konzumovaná v práškovej forme (namiesto celej listovej), čo z nej robí koncentrovanejšiu verziu a tým pádom má vyšší obsah kofeínu a teanínu ako klasický zelený čaj.

eTip: Vyskúšajte Iswari Matcha BIO čaj a jeho blahodárne účinky na metabolizmus.

Pitie zeleného čaju okamžite spáli brušný tuk – MÝTUS

Kedykoľvek zmeníte alebo upravíte stravu, aby ste začali nový plán, pri ktorom spálite viac kalórií ako prijmete, pravdepodobne „spálite“ nejakú tukovú hmotu (najviac je uložená okolo brušnej oblasti – chlapi, či na bokoch – ženy), takže si môžete všimnúť po čase menší úbytok. Avšak neexistuje jedlo ani nápoj, ktorý by mal priamy účinok na konkrétnu časť tela pri spaľovaní.

Má upokojujúce účinky – FAKT

Každý sme iný, takže tento účinok je individuálny. Zelený čaj je zdrojom aminokyseliny L-teanín, zlúčeniny, ktorá je spojená s bdelosťou a zlepšením nálady. Takisto sa spája so zníženou úzkosťou a lepšou sústredenosťou (ak pijete zelený čaj obsahujúci kofeín).

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *