Ako vybrať bežeckú obuv, potrebné doplnky na beh, tipy a rady

Či už ste profesionálny športovec alebo je šport iba vašou zábavou, nároky na vaše chodidlá a dolné končatiny sú veľmi vysoké. Nadmerná záťaž v neprimeranej a nekvalitnej obuvi môže viesť k množstvu zranení, pľuzgierov, vytknutých členkov, roztrhnutých väzov, bolesti nôh, kolien alebo chrbta a ďalším problémom s kĺbmi alebo svalmi.

ako vybrať bežeckú obuv

Takmer každá športová aktivita si vyžaduje zapojenie nôh pri pohybe, preto sa o ne musíme úpenlivo starať a dopriať im zdravý komfort a pohodlie.

Ak máte radi beh, vaša najdôležitejšia úloha je vybrať správnu bežeckú obuv.

5 tipov ako si vybrať správnu obuv na beh

Je každému jasné, že neexistuje jediná ideálna bežecká obuv, ktorá by bola perfektná pre každého. Tieto tipy vám pomôžu nájsť tú správnu pre vás.

1.Vyberte si obuv špeciálne určenú na beh

Bežecká obuv môže na prvý pohľad vyzerať ako bežné tenisky. Obsahujú však špeciálne technologické prvky, ktoré zaisťujú ideálne podmienky na bezpečný beh. Pri behu vaše chodidlo dostupuje na zem v podstate neustále rovnakým spôsobom.

Na rozdiel od klasických botasiek sú tie bežecké navrhnuté tak, aby zabránili zraneniu pri opakovaných pohyboch. Aby absorbovali otrasy, sú vybavené špeciálnym odpružením. Ďalšie dizajnové prvky vám uľahčia ľahší odraz a pohyb v pred.

2.Tenisky vám musia sedieť na nohe

Bežecká obuv, ktorá vám nebude správne sedieť môže spôsobiť, že váš beh bude nielen bolestivý, ale môže to viesť aj k možnému zraneniu.

Päta by sa vám nemala vyzúvať a už vôbec nie úplne voľne pohybovať. Väčšina tenisiek určených na beh je vybavená jedným párom dierok navyše, čím je možné zlepšiť fixáciu chodidla. Je ale potrebné, aby ste sa cítili pohodlne a nespoliehali sa radšej na známu frázu, „veď ono sa to rozchodí“.

top obuv na beh

Tak ako pri päte, tak aj pri priehlavku platí, že musí dobre sadnúť. Moderné špecializované technológie by už mali zaručiť ergonomickú priliehavosť, ktorá kopíruje tvar chodidla a je zároveň pohodlná. Ak však pociťujete zvýšený tlak v nejakom bode, skúste zmeniť spôsob šnurovania, trochu ho povoliť, ale ak ani to nepomohlo, skúsiť iný typ obuvi.

Dbajte aj na správny výber šírky topánky. Pri príliš úzkej bude váš malíček zatlačený na hrane stielky. Pri ideálnej šírke, by ste mali byť schopní jemne pohybovať zo strany na stranu.

3.Správna veľkosť

Pri nákupe obuvi je výber správnej veľkosti kľúčová. Nákupu obuvi cez internet sa vôbec nemusíte báť, keďže nevhodnú obuv môžete do 14-tich dní vrátiť alebo vymeniť za správnu veľkosť či iný typ obuvi.

Pre nákup správnej veľkosti topánok cez internet vám pomôže tento jednoduchý návod:

1.Priložte papier vo veľkosti A4 na tvrdú podložku k stene a postavte sa naň tak, aby sa päta dotýkala steny.

2.Poproste niekoho, aby zakreslil na papieri bod, kde je dĺžka chodidla najdlhšia (najčastejšie palec).

3.Pravítkom zmerajte dĺžku od päty (začiatok papiera) po spomínaný bod.

4.K nameranej dĺžke pripočítajte rezervu cca 0,5 cm. Výslednú hodnotu nájdite vo veľkostnej tabuľke (pánska, dámska, detská) a dostanete tak správnu veľkosť ideálnej obuvi.

eTip: Chodidlo je lepšie odmerať poobede alebo večer, kedy je viac prekrvené ako skoro ráno. Tým zabezpečíte presnejšie určenie správnej veľkosti.

Pánska bežecká obuv

pánska bežecká obuv

Dámska bežecká obuv

ako odmerať veľkosť chodidla?

Detská bežecká obuv

detská bežecká obuv

eTipy na detskú bežeckú obuv: odporúčame značku Kalenji, ktorá je skutočným špecialistom na bežeckú obuv. Detská atletická obuv bola testovaná v spolupráci s deťmi počas skutočných atletických tréningov. Je ideálna pre detských začiatočníkov vďaka svojej ľahkej váhe. Obuv je optimálne spevnená, aby bola bezpečná počas behu či skákania. V ponuke môžete nájsť univerzálnu bežeckú obuv, na ľahkú atletiku, ale aj viacúčelové atletické tretry s hrotmi.

najlepšia detská športová obuv

4.Správny typ bežeckej obuvi

Bežecká obuv je navrhnutá s ohľadom na konkrétne účely. Preto by ste si mali pre seba vybrať na základe toho, aký druh behu budete realizovať.

Jogging

  • Rekreačný beh pri nízkej intenzite
  • Je typický aj striedaním behu a chôdze
  • Obuv určená pre 5 – 10 km behy (2 – 3x za týždeň)
  • Rýchlosť behu pod 6 km / hod.
tenisky na jogging
  • Tento beh je ideálny pre spaľovanie tukov, samozrejme musíte mať aj adekvátnu stravu. Podporiť odbúravanie tukov môžu aj kvalitné výživové doplnkyspaľovače tuku.
  • Jogging vám môže pomôcť zlepšiť činnosť vášho srdca a posilniť imunitný systém
  • Znižuje inzulínovú rezistenciu a odbúrava stres

Cestný beh

  • Zahŕňa všetky intenzity bežeckej disciplíny (od rekreačného – jogging, strednú a vysokú intenzitu, až po pretekársku úroveň)
  • Obuv určená od 5 km až po maratón
  • Beh na pevnom povrchu
cestný beh
  • Je súčasťou cestných pretekov
  • Na odľahčenie kĺbov, kolien a spodnej časti chrbta je dobré ho striedať s lesnou cestou či trávou

eTip: bežecké topánky Saucony Ride ISO 2 sú vybavené najmodernejšími technológiami ISOFIT a FORMFIT, preto dobre sadnú každému na nohu akéhokoľvek tvaru. O spoľahlivé tlmenie sa postará špeciálna pena, ktorá bola testovaná s výbornými výsledkami aj pri dlhých behoch. Ak radi beháte dlhé trate či maratóny, je pre vás ideálnou voľbou. Špička obuvi je priedušná a bez problémov sa natiahne, lebo je vyrobená z pleteného žakára.

saucony ride ISO

Trailový beh

  • Beh v teréne akými sú napríklad lesné a poľné cesty, náročné kamenisté trate, ale aj lúky či kopce
  • Efektívny pri spaľovaní kalórií
  • Veľmi obľúbený v dnešnej dobe koronavírusovej pandémie, keďže ide o trendový šport priamo v prírode
najlepšia trailová obuv
  • Šetrnejší voči kĺbom ako pri behu po asfalte a zároveň zapájanie množstva ďalších svalov pri udržiavaní rovnováhy
  • Je náročnejší na koordináciu a stabilitu, keďže beháme po nerovnom povrchu, preto je správny výber bežeckej trailovej obuvi na prvom mieste
  • Zmena intervalov v nerovnom teréne je prakticky automatická

Atletika

  • Z hľadiska bežeckého pohľadu ide o beh na dráhach športových štadiónov
  • Zaraďujeme tu aj beh cez prekážky
  • Ideálnou obuvou sú špecializované bežecké tretry

5. Zistite, za čo platíte

Pokiaľ ide o bežecké topánky, vyššia cena zvyčajne koreluje s viacerými technologickými a pohodlnými funkciami. To však neznamená, že si musíte automaticky kupovať najdrahšiu obuv, aby ste si mohli beh užívať.

Na druhej strane voľba veľmi lacného páru môže znamenať, že topánky nie sú navrhnuté s ohľadom na kvalitu behu a nemusia vyhovovať nevyhnutným štandardom.

5 dôvodov, prečo je výhodné mať viac párov bežeckej obuvi

Možno ste už počuli, že ľudia, ktorí chodia často behávať majú vo svojej „rotácii bežeckých topánok“ niekoľko párov obuvi. Zaujíma vás, či je to naozaj potrebné? Pravdou je, že nie je to vyslovene nevyhnutné vlastniť viac ako jednu bežeckú obuv.

Vlastníctvo niekoľkých párov bežeckej obuvivšak mnoho výhod, z ktorých vám prinášame nasledujúcich päť:

1.Redukcia zranenia

Pri používaní jedného páru bežeckej obuvi vystavujete svaly a kĺby rovnakému a dookola opakovanému zaťaženiu. Vaše telo bude pri každom behu v rovnakej polohe a tým môže dôjsť k únave či zraneniu. Striedanie bežeckej obuvi pomôže k zmene pozície vášho tela pri behu a tým zmierni opakovaný stres a zaťaženie. Ideálnou možnosťou je napríklad mať obuv s inou výškou päty alebo rozdielnym odpružením.

Majte na pamäti ochrana pred zranením nekončí výberom obuvi. Základom je správna rozcvička a zahrievanie, takisto naťahovanie a strečing po behu.

2.Rozdielna obuv na beh pre rozdielne rýchlosti

Ako budete robiť progres vo svojej výkonnosti, je pravdepodobná aj zmena rýchlosti vášho behu. Poprípade, vhodnou voľbou je aj striedanie rôznych typov tréningov.

Jeden deň budete behať formou spomínaného joggingu, no a ďalším tréningom môže byť intervalový beh, ktorý zahŕňa zmeny tempa a intenzívne krátke šprinty.

Pre pomalé behy s nízkou intenzitou je ideálne použiť vysoko odpruženú obuv, zatiaľ čo pre rýchlejšie behy je vhodnejšia ľahšia a citlivejšia, aby napríklad v takých pretekoch poskytla možnosť na ešte lepší výkon a výsledok.

3.Rozdielna bežecká obuv pre špecifický terén

Trailová obuv je špeciálne navrhnutá na nerovný povrch, štrk či kamienky. Majú hlbšie výstupky na podrážke, ktoré poskytujú dodatočnú trakciu.

Tie kvalitnejšie majú zabudované ochranné a stabilizačné prvky pre beh v drsnom teréne.

4.Dlhšia životnosť bežeckej obuvi

Ak používate bežeckú obuv len na určený účel, vydrží vám dlhšie. Dokonca aj státie alebo bežná chôdza vo vašej bežeckej obuvi opotrebováva jej odpruženie.

Ak budete mať viac párov, môžete bežať v páre určenom pre špecifický typ. Ďalším dôvodom je fakt, že viac tenisiek predlžuje životnosť každej z nich.

Medzi jednotlivými behmi potrebuje aj pena čas na dekompresiu a návrat do pôvodného stavu. Príliš časté behanie v rovnakom páre bežeckej obuvi bude znamenať, že táto pena nebude mať šancu návratu do svojho normálneho tvaru, takže sa opotrebuje oveľa skôr.

5.Viac možností pre viac zábavy a zmenu stereotypu

Nielen ženy, ale aj muži a deti majú svoje obľúbené farby. Zároveň chceme niekedy „ladiť“ k nášmu bežeckému oblečeniu, tričku, či legínam. Alebo len tak zmeniť farbu pre lepší pocit. Naša psychická pohoda hrá veľmi dôležitú úlohu pri vykonávaní športových činností a odbúravaní stresu.

Kĺbová výživa

kĺbová výživa

Napriek tomu, že kvalitná bežecká obuv znižuje riziko zranenia, naše kĺby, svaly či chrupavky sú pri behu veľmi namáhané. Na zaistenie obnovy poškodeného väziva, kĺbových spojov a adekvátnu regeneráciu je nevyhnutná kvalitná strava a odporúča sa aj špeciálna kĺbová výživa.

Výhody kĺbovej výživy

  • Prevencia úrazov
  • Zabránenie či znižovanie bolesti
  • Ochranná funkcia kĺbových chrupaviek
  • Pomáha obnovovať väzivá a zaistí regeneráciu najviac namáhaných miest

eTip: Za najefektívnejšiu kĺbovú výživu sa považuje žraločia chrupavka. Obsahuje základné zložky spojivových tkanív – kostí, väzov a šliach. Zároveň je bohatým prírodným zdrojom vápnika a fosforu. Je určená nielen pre športovcov, ale pre všetkých, ktorí dbajú o správnu funkciu svojho pohybového aparátu, ale aj pre tých, ktorí s nim majú zdravotné ťažkosti.

Pri problémoch s kĺbmi sa odporúča doplniť a obohatiť výživu komplexnými doplnkami. Na udržanie pružnosti a funkčnosti chrupavky je ideálny výživový doplnok glukosamín, ktorý zároveň pôsobí protizápalovo.

Nezabúdajte dodržiavať pitný režim a príjem potrebných vitamínov. Prečítajte si aj náš článok o tom, ktoré vitamíny sú nevyhnutné pre naše telo.

Bonusové eTipy

➡ Ak sa práve rozhodujete, či začať s behom, ale neviete ako na to, pomôcť vám môže inštruktor behu (v sekcii „beh“ môžete nájsť zoznam inštruktorov podľa mesta a ich presné zameranie, keďže niektorí sa zameriavajú aj na fitness alebo iný šport). Naučí vás správnu techniku behu, ako sa rozcvičiť, aby ste predišli zraneniam. Poradí vám zvoliť adekvátny tréningový plán atď.

➡ Beh je jedným z najobľúbenejších športov na celom svete. Kto skúsil beh v oblečení na tom určenom, už sa nikdy nevráti ku klasickým teplákom či k obyčajnému tričku. Pozrite si celú ponuku funkčného bežeckého oblečenia.

bežecké oblečenie

➡ V prípade, že nemáte chuť alebo podmienky na realizovanie behania vo vašom okolí, nezúfajte. Vašou možnosťou je výber jedného z najobľúbenejších fitness strojov a tým je bezpochyby bežecký pás. Počas spaľovania kalórií a udržiavania sa v dobrej kondícii, môžete zároveň pozerať svoj obľúbený film či seriál v televízii.

Prečítajte si aj návod ako si vybrať najlepší bežecký pás.

➡ Tip pre pokročilejších bežcov – nezabudnite aj posilňovať svalstvo! Prečo je to pre vás dôležité a prospešné?

➡ Nemusíte sa báť, že sa vám nezmestí do vašej domácnosti. V dnešnej dobe sú bežiace pásy už na vysokej technologickej úrovni, že sú veľmi skladné a je možné ich po odcvičení skryť napríklad aj pod posteľ. Pri výbere by ste sa mali brať do úvahy základné parametre, ako sú odpruženie, regulácia rýchlosti alebo spôsob snímania tepovej frekvencie.

➡ Pozrite si kompletnú ponuku kvalitnej bežeckej obuvi značiek Saucony, Reebok, Adidas, Salomon, Salming, Nordblanc, INOV-8 či La Sportiva na jednom mieste.

Doplnky, ktoré sa vám zídu pri behaní

  • Ľadvinka alebo batoh
  • Fľaše na beh – počas behu je nevyhnutné pravidelne dopĺňať vypotené tekutiny a udržať naše telo hydratované.
  • Slúchadlá do uší – niet nad kombináciu beh, spaľovanie tuku a zároveň v tom istom čase počúvanie svojich obľúbených pesničiek. V tomto článku sme sa venovali ako vybrať najlepšie bezdrôtové slúchadlá na beh a cvičenie.
  • Pulzmeter alebo krokomer – ak chcete mať prehľad o svojej aktuálnej forme, tak by vo vašej výbave nemal určite chýbať kvalitný digitálny krokomer. Vypočíta vám spálené kalórie, meria prejdenú vzdialenosť a čas, udáva priemernú rýchlosť či aktuálnu frekvenciu krokov.

Najpredávanejšie:

digitálny krokomer
  • Kompenzačná pomôcka – masážny valec vám pomôže stimulovať krvný obeh aktivovaním akupunktúrnych bodov. Zaistia správny strečing pred a aj po vašej aktivite.
  • Čelovka – zíde sa vám, ak radi beháte po zotmení

Závažia – tie sú určené pre pokročilejších športovcov, ktorí potrebujú väčšiu záťaž.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *